Persoonlijke ontwikkeling - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu Persoonlijke ontwikkeling - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu

Persoonlijke ontwikkeling

Door: timwildeboer

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De dingen bij de bakker gaan nog niet zoals ik wil en zoals school wil. Maar om dit probleem op te lossen, moet je ook bij jezelf kijken, wat kan ik anders doen om dit te veranderen. Wat kan school doen om te veranderen. Dit heb ik de vorige keer ook al gezegd, maar eigenlijk zijn wij (de groep dit semester) er ook om wat te veranderen binnen het management van school, zonder dat kan er ook niks worden verandert binnen de projecten. En eigenlijk vind ik dat nog wel interessanter om me later mee bezig te houden dan kleine projecten. Want zoiets gaat natuurlijk buttom – down zoals ze in management termen zeggen. Je moet beginnen bij de basis. Ik ben hier natuurlijk ook voor mijn eigen ontwikkeling. Ik ben sinds ik hier ben bewuster geworden van dingen die ik wel en niet wil. En zo begin ik langzaam ook te begrijpen wat ik later nou eigenlijk wil. We hadden een college over het succes van een bedrijf en dat begint eigenlijk allemaal met EQ, in andere woorden emotionele intelegentie. Dit is iets waar je voor een gedeelte mee geboren bent, maar voor een gedeelte ook kunt leren, hier komt het gezegde wijsheid komt met de jaren denk ik vandaan. De eerste stap is jezelf begrijpen een stukje zelfreflectie, de tweede stap is jezelf managen; hoe gebruik je je sterktes en hoe verander je je zwaktes bijvoorbeeld. De derde stap is sociale reflectie en als vervolg stap sociaal management. Je kunt de laatste stap niet goed bereiken als je jezelf niet kent. Dit vond ik wel interessant en begon me uiteraard af te vragen wie ben ik nou eigenlijk, wat zijn mijn normen en waardes eigenlijk. Gelukkig heb ik een roommate, die al wat ouder is dan ik en daar al meer mee bezig is dan ik. Je weet je mening eigenlijk altijd wel te vormen, maar goede vragen zijn dan eigenlijk waarom heb ik die mening waar komt dat vandaan en waar wil ik er mee naartoe. We hebben zelfs een avond gehouden met vrienden hier over een persoonlijke reflectie. Opdracht was allemaal een a4tje schrijven over hoe je bent verandert tot aan nu. Dit vervolgens te laten lezen aan iedereen en dat iedereen dan de mogelijkheid heeft om vragen te stellen over de reflectie, dus over je leven. Dit was voor mij best wel nieuw eigenlijk, heb dat nooit echt gedaan zelf reflecteren, laat staan het met anderen bespreken. Ik schuif het in dit geval maar af op mijn leeftijd en op het feit dat al die mensen hier SPH doen en natuurlijk niks anders gewenst zijn. Maar ik vond het wel iets moois er gingen deuren voor mij open. Goed genoeg gefilosofeerd, nu over tot Afrika. (wilde het toch ff delen met jullie)


Heb deze week trouwens nog een rondleiding gehad hier in een kasteel hier op de heuvel. Hij staat op het hoogste puntje van Port Alfred en heeft uitzicht over de hele stad, de rivier en de zee echt heel mooi, daarnaast is het kasteel ook prachtig. Foto’s komen nog wel, maar echt mooi ze vertelde ons ook wat over de geschiedenis enzo.. is ze verhuren daar ook cottages, met elk hun eigen thema en aantrekkelijke prijs(valt best mee 50 tot 80 euro per nacht) Dus nog wel een x leuk om te doen als we hier een x zijn. Super luxe ook, met alle gemakken voorzien. Ik loop best wel vaak langs het kasteel en er rijden ook auto’s op en af daarnaartoe met allemaal tuin hulp.

We gingen vorig weekend met 20man op safari, nja man, 3man en 17vrouwen die allemaal bang waren voor spinnen en eigenlijk alles wat beweegt. Gelukkig sliepen we in tenten, langs de oever waar je natuurlijk helemaal geen last had van beesten, not. Ik wist dus niet helemaal goed wat ik moest verwachten, maar het park lag 20km stroomopwaarts blijkbaar, dus wij echt met zon typische boot de rivier op en onze ranger: Chris begon al snel te vertellen over dieren die je allemaal tegen komt op de rivier met elk z’n eigen eigenaardigheden. Je hebt er bijvoorbeeld 400 verschillende vogels, omdat je rivier, zee, jungle en savanne hebt en die hebben elk hun eigen vogels. We hebben er dan ook heel veel gezien, heel veel informatie over vogels gekregen, veel foto’s gemaakt. Het was echt zon National Geographic momentje, z’n typische boot, in een brede rivier, met hoge bomen langs de oever, stil water. Vogels overal in kleine poeltjes. Vissen en af en toe wat beweging in de bomen, oftewel een en al leven. Vogels vind ik alleen niet zo interessant, maar de dingen die vertelde over alle andere dieren waren fascinerend. Ik stond ook al gauw bekend als de jongen die veel vragen stelden en dezelfde avond aan iedereen vroeg: wist je dat: je olifanten kunt onderscheiden aan de hand van hun oren, leeuwen een zwarte vlek achter hun oren hebben, zodat de rest van de leeuwen de leeuw kan onderscheiden van het gras, mannetjes zebra’s bij de benen andere strepen dan vrouwtjes, cheetah’s ronde vlekken en luipaarden gewone vlekken hebben (of was het nou andersom), leeuwen 5dagen achter elkaar paren, dit om de 15minuten met een duur van 20seconden, springbokken hebben de M van mc Donalds op hun rug, neushoorns kunnen een snelheid halen van 30km per uur, je een boom hebt waarvan het sap zeer giftig is, wanneer je het aanraakt je uitslag krijgt en zelfs als je het in je mond krijgt kan overlijden, maar olifanten gebruiken het als medicijn tegen ziektes, en dan stuur ik je met een vraag naar huis: heeft een zebra zwart met witte strepen of wit met zwarte strepen? Zo kan ik nog wel ff doorgaan, laten we het erop houden dat het leerzaam was. De rangers waren trouwens toffe gasten, die hebben volgens mij een top baan. Het reservaat heeft een main camp, met verschillende ingangen op de rivier. Het was een viersterren lodge, de tenten waren dan ook geen koepeltentjes maar, compleet ingerichte kamers, met houten vloer, kunst, bad, douche, bank, lampen en mooie bedden. De lounge was compleet een open ruimte waar je kon genieten van het kampvuur de sterrenhemel, onder genot van een lekker biertje en gezelschap. Je zou dus kunnen zeggen dat het weer een topweekend was.

Er zitten hier trouwens heel veel Duitsers ook, en het maakt niet uit dat we in Afrika zitten en we eigenlijk allemaal Engels horen te praten, je trekt toch meer naar de Nederlanders toe, dan de Afrikanen en zelfs de Duitsers, het is dan soms ook irritant, dat ze Duits praten met elkaar en wij Nederlands, terwijl we aan dezelfde tafel zitten. Het zijn trouwens allemaal hele aardige mensen en we gaan volgend weekend met ze naar Jeffreys Bay.

Voor mijn andere Project: Arts & Crafts, zijn we druk bezig om eigenlijk meer klanten te vergaren en eigenlijk een manier te vinden om een continue productie te behouden. We hebben inmiddels geld voor hun gevonden zodat ze leer konden kopen en dus kunnen gaan produceren. Voor het geval ik het nog niet verteld had. Ze maken leren tassen, armbandjes, schoenen, riemen en eigenlijk alles op aanvraag. Dus mochten jullie geïnteresseerd zijn, stuur me de maten op, dan kan ik het voorleggen en dan valt er te onderhandelen over prijs. Maar het is echt goedkoop, 50 euro bijvoorbeeld voor een grote mooie tas. We waren ook opzoek naar een goedkopere supplier. En zo geschiet, we hadden er een gevonden en gingen er zelfs even langs. Heel raar om te zien dat ze daar gewoon hele dieren huiden hebben liggen, recht van de dieren af. Maar er komt me toch een lucht vanaf. Daarom worden die huiden volgens mij eerst ‘gewassen’ en gezout om vervolgens te laten drogen. Maar wel heel mooi en je hebt al een mooi kleedje voor op de vloer voor nog geen 100 euro.

Oké nog een laatste verhaaltje. We kwamen savonds weer thuis van het eten, doen ons ding, muziekje op en zie ik daar plotseling in de hoek van de kamer een gigantische gekko. Vet groot beest, begon niet te gillen ofzo, maar dan schrik je toch wel ff. Dus wij met een boek en een zak in de aanslag om dat beest in de zak te krijgen om zijn reis te vervolgen buiten in de tuin. Naar 10minuten achter zon beest aanrennen, is het dan eindelijk gelukt en hebben we hem van de reling in de bosjes laten vallen. Hij lag er alleen wel heel stil bij, blijkt nou die beesten kunnen 1 niet vliegen en twee ze kunnen niet een meter naar beneden vallen.

  • 12 Maart 2012 - 16:35

    Esther:

    Zijn de termen niet top-down vs bottom-up? (in dit geval gaat het natuurlijk om bottom-up). En nu genoeg met die Hermione-acties van mij.
    Wat maak je toch lekker veel mee! Klinkt als een geweldig avontuur. Je leert altijd mega veel op zo'n reis over van alles en nog wat, maar nog het meeste over jezelf denk ik. No worries, die SPH-ers (ik heb dat ook een jaar gedaan) leven van zelfreflectie en slaan er volgens mij soms behoorlijk in door.
    Geniet ervan Tim, ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag! Dikke kus

  • 12 Maart 2012 - 18:00

    Mieneke.:

    Tim,weer een geweldig verhaal!! Wat kun je mooi schrijven! Ga zo door! Succes met de bakker!!Een groet van Gerrit en Mieneke

  • 12 Maart 2012 - 18:54

    Tim Wildeboer:

    vind al jullie reacties trouwens hardstikke leuk.. dus ga zo door trouwe fans, dan ben ik ook gemotiveerd om door te schrijven:)

  • 13 Maart 2012 - 19:19

    Kirsten:

    Timm! Wat een toffe verhaaltjes allemaal weer. Zonde van die gekko, maarja, shit happens. Ik hoop dat je nog veel meemaakt en blijft schrijven!

    Groetjes!

  • 15 Maart 2012 - 14:17

    JeZus:

    Wat een verhaal weer. Mooi hoe je bij jezelf te raden gaat en bekijkt wat jouw normen en waarden nou eigenlijk zijn. De grootste vraag die je jezelf denk ik stelt is: "Waar wordt ik echt gelukkig van, wat heb ik daarvoor nodig en wat kan ik verder ontwikkelen om mijn geluk te vergroten??" Ik ben trots op je, dat je zo goed bezig bent en in de spiegel wilt kijken, want ja zo makkelijk is dat nog niet. Wie ben je nou eigenlijk en waar sta je voor? Een proces wat zal duren.. Maar wat goed dat je er aan begint!

    Jammer van de gekko..:P

    Love!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 9376

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 17 Juli 2012

Port Alfred

Landen bezocht: