Het is hier mooi - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu Het is hier mooi - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu

Het is hier mooi

Door: timwildeboer

Blijf op de hoogte en volg Tim

20 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is hier mooi, dat moeten jullie weten vind ik. Heb het misschien nog niet vaak genoeg gezegd, dus bij deze om jullie jaloers te maken en ja dat doe ik expres, want jaloezie is goed in dit geval, het is zeker waard om hier een keer heen te komen. Zo lag ik vorige week ff bruin te worden aan het strand en zag ik plotseling in de verte iets wat leek op iemand die aan het surfen was of zwemmen, het was echter een groepje dolfijnen die vlak langs de kust aan het zwemmen was. Je zag ze de vinnen om de paar slagen ritmisch omhoog komen, prachtig om te zien.

Weten jullie eigenlijk waar de big five vandaan komen? Het zijn vijf grote dieren dat klopt, maar ze heten de big five, omdat ze de vijf moeilijkste dieren zijn om te vangen. Val je ze aan en faal je in je poging om ze te doden, dan zijn dit de vijf dieren die laten we zeggen het meest boos worden. Daarnaast heb je in de township ook de big five, deze komen gewoon het vaakst voor. Dit zijn: Koeien, kippen, honden, katten en geiten.

Het geld gaat hier hard merk ik, ik moet dit minder als een vakantie gaan zien, je gaat hier sneller ff een drankje doen of uiteten. Op korte termijn kost dit helemaal niks, maar op lange termijn hakt dit er wel in. Zo was ik dit weekend 200 euro kwijt, maar ik kan eigenlijk niet goed zeggen waarvoor. Ik ben namelijk naar Jeffrey’s bay geweest( de 2e beste surfplek ter wereld), waar ik uiteraard gesurfd heb. Een autootje gehuurd en hop daar gingen we met kamp Nederland en Duitsland richting Jeffrey’s Bay. Wij maakten echter nog een stop in Sea View. Waar je aan de ene kant uitzicht heb op de zee, zoals de naam al verklapt, maar aan de andere kant zit er een leeuwen park. Waar je de leeuwen tot een paar meter afstand kunt spotten. Het is eigenlijk alleen meer een dierentuin. Want de Leeuwen worden daar achter hekken opgevoed. Als ze eenmaal volwassen zijn verhuizen ze naar reservaten. Het zijn dus net kinderen. In ieder geval heel mooi om die beesten van dicht bij te zien, echt prachtig, ze zagen er alleen wel heel zielig uit met hun luie houding en hun grote vragende ogen. Het zijn dus net honden. We kwamen daar eigenlijk om met kleine welpjes te knuffelen, alleen de welpjes die ze hadden waren inmiddels al wat ouder, 5 maanden. Ze hadden al de grote van een hond en omdat het wat bewolkter is worden ze wat speelser, zoals jullie al konden lezen in mijn andere blog. Deze zijn alleen wat gevalijker dan honden, het blijven toch wilde dieren. Ik was een beetje op me hoede en het duurde dan ook niet lang of ze wilde al graag met je spelen. Hun definitie van spelen houdt alleen in je vast grijpen en in elkaars vel bijten, wij mensen schijnen daar niet zo goed tegen te kunnen. Alles wat ze zien bewegen vinden ze mooi. Net katten dus (of wacht, het zijn katten). En zo vonden ze ook het touwtje aan mijn broek mooi en mocht ook ik (of eigenlijk mijn broek) er aan geloven. Dus met een vieze broek en een gat verlieten we de kooi met een trots gevoel.

Op de terug weg kwamen we over de dirt road nog een voetganger tegen, meneer springbok. Die liep langzaam met ons mee. We hebben hem dan ook nog vriendelijk gevraagd waar hij heen ging, welke kant we op moesten, links of rechts. Na een tijdje leek hij het toch niet echt te waarderen en rende weg.



Helaas hadden we een auto gehuurd, die volgens René een versleten koppeling had, waardoor schakelen moeilijk ging en er haast geen vermogen meer in de auto zat. Heuvels opkomen met zon auto op een onverharde weg + het feit dat hij hartstikke laag is, maakt geen goede combinatie voor een safari.

Jefrrey’s bay zelf was ook heel vet, er hangt helemaal zon relaxt surfers sfeertje. Allemaal van die surfdudes die de hele dag niks uitvoeren, behalve sochtends vroeg surfen en eindmiddag (want dan zijn de beste golven en heb je het minst last van wind, heb ik me laten vertellen). Ohja en ze drinken de hele dag door daar. Beetje relaxen, potje poolen en vooral veel rugby en cricket kijken, dat zijn toch echt wel de nationale sporten hier.

Wij waren echter de drukke toeristen die van alles aan het ondernemen waren. Zaterdag ochtend surflessen genomen, wat wel heel vet was, had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Het geeft wel een hele kick om zo in de weer te zijn met moeder natuur. Moeder natuur een beetje onder controle houden. Niet dat ik het heel goed kon ofzo, maar ik was wel een van de enige die het echt leuk vond en die nog een paar keer succesvol overeind kwam om vervolgens succesvol weer keihard onderuit te gaan. Ik heb smiddag’s zelfs nog een bord gehuurd en een wetsuit en ben ik samen met een andere jongen nog weer gaan surfen, succes mocht weer uitblijven, maar het ging met vallen en opstaan, vooral veel vallen. Die avond ervoor deden we nog een poging tot uitgaan in Jeffrey’s bay, maar de enige leuke plek was eigenlijk de kroeg van de Backpackers,waar wij toevallig ook verbleven. We waren allemaal alleen heel moe en zijn rond een uurtje of 1 er in gedoken. Het feestje ging alleen nog door tot 6 en raad is wie er naast de bar sliepen (of nja een poging deden?) dat waren wij. Dus veel hebben we niet geslapen. Waardoor we die dag nog vermoeider waren. Maar goed je kunt daar wel heel lekker eten overal. Bij een griek waar ik voor een euro borden op de grond mocht gooien, bij een lekker visrestaurant en een leuke pizzeria waar je lekker kunt lunchen.

Ik heb begrepen dat het hier in de winter nog iets kouder wordt, en ik heb geen een vest meegenomen, dus ging hier in een grote Billabong factory outlet nog maar ff shoppen voor een vest, ben geslaagd en hij hangt nu in me kast voor de koude dagen. We hebben zelfs nog iets meegemaakt wat alleen eens in de vier jaar schijnt te gebeuren. Twee orka’s zaten een groep van 50 dolfijnen ofzo achterna en dat vlak bij de kust. Echt mooi om te zien hoe die grote groep dolfijnen zat te vluchten en dan af en toe zon spuit en een staart van een orka ziet boven komen, prachtig. Dit gebeurde alleen onder een dans die de locale mensen voor ons deden met zon mooie trommel (jambe als ik het zo goed schrijf?) Hele mooie traditionele dans over liefde, de zon en de zee. Daar draait het daar vaak om. Dat was het kortom.



  • 20 Maart 2012 - 13:55

    Pum:

    Nou, jaloers zijn we in ieder geval allemaal! (: Super vet!

  • 20 Maart 2012 - 16:34

    Puk*:

    lol, puk*

  • 20 Maart 2012 - 18:04

    Mirjam:

    Ja dat nieuwe vest moest wel gekocht worden! Je spikkeltjes vest is nog steeds zoek?
    Mooi verhaal man!

  • 24 Maart 2012 - 11:15

    Rob:

    Klinkt lekker allemaal Tim :) geniet ervan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 9378

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 17 Juli 2012

Port Alfred

Landen bezocht: