Zon, zee en strand en ohja cultuur - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand en ohja cultuur - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand en ohja cultuur

Door: timwildeboer

Blijf op de hoogte en volg Tim

18 April 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blogje heb geschreven, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik eigenlijk net een paar dagen terug ben van vakantie. Moet zeggen dat de motivatie nog even ver te zoeken was om te beginnen met schrijven, maar zo gauw je begint valt het ook allemaal wel weer mee. In mijn vorige blog vertelde ik dat het niet altijd zonnig was hier, maar nu stijgt de temperatuur tijdelijk weer even denk ik. Ook al is het herfst hier, heb perfect weer gehad tijdens mijn vakantie.

Voor we weg gingen hebben we nog kunnen genieten van een dans en zing concert van de kinderen van een van de projecten hier. Het lijkt wel alsof ze hier allemaal gevoel voor muziek hebben en kunnen zingen. Daar groeien ze mee op. Ze doen het als ze blij zijn, boos zijn, verdrietig zijn, ze doen het altijd. Het was dan ook prachtig om naar te luisteren zo gauw de eerste klank door de kamer heen ging, had ik kippenvel. Het was echt heel mooi om die kinderen zo hun best te zien doen en te genieten van de aandacht van alle toeschouwers. Dat was ook nog de week van onze deadlines, ookal heb ik het niet heel druk gehad afgelopen moduul, is het toch op het laatst altijd nog weer ff stressen voor de laatste opdracht. We moesten een business improvement plan maken. De naam zegt het al, een plan om de projecten waar we bij betrokken zijn te verbeteren. Op basis van onze bevindingen en onze verwachtingen. Nou maar hopen dat we het kunnen veranderen het volgende moduul.

Ik ben op reis geweest samen met mijn kamergenoot hier en nog een andere meid die wij hier tegen zijn gekomen, we hebben alle drie helaas geen creditkaart en daarom werd het vrij lastig om een auto te huren. We hadden dan ook besloten om met de BAZ bus te gaan, dit is een bus die in alle plaatsjes ongeveer stopt en je afzet en ophaalt bij verschillende backpackers. Voor ons dus ideaal. We hebben dan de hele vakantie ook geslapen in backpackers hostels. Meestal sliepen we in van die dorms, waar nog 2 tot 10 andere mensen slapen. Gelukkig hadden we af en toe ook een kamertje waar we met ze 3’en sliepen zodat we toch nog een beetje tot rust konden komen. Voor veel slaap hoef je het niet voor te doen, omdat er altijd mensen in en uit lopen, snurken, dronkenmansacties hebben etc. Het is goedkoop en daar gingen we voor. De eerste week koste ons dan ook niet zo veel geld, hebben veel zelf gekookt hebben niet extreem dure uitstapjes gemaakt en eigenlijk ook gewoon veel gechilled. Zelf koken, was ook echt wel een keertje weer lekker, na altijd maar het zelfde eten op de campus. We hebben veel pasta gegeten en vooral veel gebraaid. Wat heerlijk is, lekker stukje boereworst, stokbroodje erbij, en vooral de mooie verhalen van alle mensen die je allemaal ontmoet op zo’n reis. Je komt zoveel mensen tegen in die backpackers, met allemaal hun eigen redenen voor reizen en eigen visie op het land, banen en interesses. Had zoiets nog nooit echt gedaan en het leek me ook nooit wat om alleen te reizen ofzo, nog steeds niet echt, maar snap het heel goed. Je vermaakt je prima in al die backpackers.

Goed onze eerste stop was Plettenbergbaai. Met de mooie stranden en de leuke eettentjes. We hebben daar eigenlijk niet zo heel veel gedaan, dan op het strand liggen, over marktjes lopen en nog lekker uiteten geweest bij dezelfde eetmarkt, waar ik het al een keer eerder over had. We zijn nog wel naar ‘monkeyland’ geweest. Waar uiteraard veel apen zijn. Het was een soort reservaat voor apen die verstoten zijn uit circussen, dierentuinen en huizen. Er leven heel veel soorten en je hoort ze dan ook altijd door de boomtoppen slingeren. Heel leuk om al die feitjes te horen over de apen. Ze hebben zelf die aap uit Madagaskar, King Julian, die alleen maar in Madagaskar voor komt. Je bent ook wel veel tijd kwijt met eten eigenlijk en ook met reizen, want zon tripje met de bus neemt nogal wat tijd in beslag omdat hij overal stopt. We hadden in Plett ook een meid uit machester ontmoet waar we het wel goed mee konden vinden en op de een of andere manier dook die in elke plaats waar we waren weer op zon beetje. Wel grappig.

In knysna verbleven we maar een dagje omdat we graag in kaapstad veel tijd wilde doorbrengen. Maar knysna was heel mooi, jammer dat we daar maar 1dag bleven. Echt een top backpackers, met een kerel achter de receptie die het helemaal af maakte. Hij leek een beetje op Nicholas Cage en kwam soms een beetje panisch over, net of hij in zijn eigen wereldje leefde, maar echt een top gozer. Dezelfde dag hadden we nog een townshiptour gedaan, wat wel heel interessant is. Mijn projecten zijn natuurlijk ook in de township, waardoor ik al wel enige kennis heb. Maar in elke stad is er wel een te vinden, met zijn eigen geschiedenis. Echt sick hoe die mensen leven met zo weinig. Politie rijdt in dure auto’s omdat ze allemaal zo corrupt zijn als het maar kan. We zijn daar ook nog in een Rastafari community geweest, waar ze allemaal de hele dag maar een beetje aan het relaxen zijn. Best wel interessant om te weten wat hun religie is, hun beweegredenen. Ze leven bijvoorbeeld puur biologisch, nemen de natuur zoals die is. Geen vlees, maar wel heel veel gras als je begrijpt wat ik bedoel. We vervolgden onze reis richting Wilderness, waar we veel strand hebben gezien. Kanoën is daar ook prachtig, over een rivier in een valei. Niks anders dan het geluid van dieren. Heel mooi, het enige wat over het water glijd zijn wij. Op een gegeven moment hebben we de kano’s langs de kant gelegd en een stuk gehiked richting een paar prachtige watervallen. Een dook genomen in het koude water, genieten van de omgeving, appeltje erbij voor de dorst, wat wil je nog meer.

Eigenlijk wilden we de volgende dag al vertrekken naar de wijnvelden dicht bij Kaapstad, maar we hadden de bus niet op tijd geboekt en de backpackers zat ook vol, dus moesten we opzoek naar een andere backpackers, wat we eerste instantie jammer vonden. Maar we vonden daar twee dames die ook richting Kaapstad gingen, waar we heel gezellig mee hadden. Lekker drankje gedaan, nog een drankje en ja nog een drankje. We hebben ook nog over een treinspoor gelopen, richting een prachtige baai, door tunnels heen en niet te vergeten langs de zee. Het weer draaide helaas wat bij en storm was opkomst. We waren voor een nachtje in mossel Bay en met het slechte weer konden we ook niet veel op 1ste paasdag: zondag. We hebben daarom ook maar een botenmuseum bezocht, wat niet super interessant was. Na veel potjes uno belanden we savonds in Kaapstad. Waar we eigenlijk gelijk al in de kroeg werden verwacht. Alsof we een keus hadden. Mja we dronken maar gezellig mee, luisteren naar live muziek in een Ierse pub en dronken shotjes bij een goedkope kroeg ergens in een verlaten zijstraat. Dat is het leven van Kaapstad eigenlijk snachts. Zo ging het dan ook elke avond weer door tot een uur of 4. Geloof me je kunt niet langer dan een week in Kaapstad verblijven, dat maakt je kapot. Je zou denken dat ik niks anders heb gedaan dan feesten, maar niks is minder waar. We hebben op onze brakke daagjes daar veel cultureel schoon gezien.

Het slavenmuseum(waar de Hollanders van vroeger dus duidelijk naar voren kwamen), het joodsmuseum(wat voor een reden heel goed beveiligd was), het grote park(waar de tamme eekhoorns de nootjes uit je hand eten), een wijntour(waar je eigenlijk vijf wijntjes mocht hebben, maar waar René er 9 op had, het was dus gezellig), castle good hope(wat niks meer was dan een paar muren), de zonsondergang vanaf een heuvel met uitzicht op Kaapstad, een canal tour door het kanaal van een zes sterren hotel(niet echt heel boeiend), de tafelberg opgeklommen in 1,5 uur(vond ik heel goed van mezelf), genieten van het uitzicht op de tafelberg, om die vervolgens ook gewoon weer af te lopen. 1 tip loop hem niet op midden op de dag, dat breekt je op. We wilden nog naar Robbeneiland de laatste dag, maar het was al volgeboekt helaas. Je wordt daar trouwens om de vijf meter aangesproken door of een bedelaar(die allemaal hun eigen zielige verhaal hebben), een taxichauffeur die je een ritje wil aansmeren, of een stonehead die je wiet wil verkopen. Echt ongelofelijk, we werden van te voren ook gewaarschuwd om op te passen voor de criminelen daar. Zo moet je niet alleen pinnen, dan beroven ze je namelijk, niet lifters oppikken in zuid-afrika, die beroven je gegarandeerd, vermoorden en verkrachten de vrouwen. Geloof me ik heb de nodige verhalen gehoord. Ze hebben hier ook baantjes voor elk onzinnig iets, om mensen maar werk te geven: een vlaggenzwaaier die langs de weg staat in zijn eentje om mensen te behoeden op ongelukken, iemand die je een karretje aangeeft in de supermarkt, een portier bij de supermarkt en ga zo maar door. Goed heb alweer aardig wat weggetikt, dit is wel weer genoeg denk ik. Ik heb een leuke vakantie gehad, en heb nu dus nog een weekje vrij.. er zijn hier niet veel mensen, maar ik maak alweer nieuwe vrienden, een nieuw moduul, betekent nieuwe ronde, dus nieuwe kansen.

• 24 April 2012 - 15:52

Marieke:

wat weer een fantastisch verhaal; je schrijfstijl wordt steeds beter : je hebt me zo echt mee op vakantie genomen! veel succes van de week en tot gauw!

• 25 April 2012 - 17:45

Roel Wildeboer:

He kereltje, weer een fantastisch verhaal. Belevenissen die je je leven lang niet meer vergeet. Eigenlijk lijkt de hele trip een veredelde vakantie, gewoon blijven genieten.