weekje verder - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu weekje verder - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu

weekje verder

Door: timwildeboer

Blijf op de hoogte en volg Tim

25 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Zo alweer een weekje verder, tijd vliegt eigenlijk best wel snel hier. Doordeweeks een beetje lessen.. en in het weekend lekker chillen, al chill ik door de weeks zo af en toe ook nog wel. Blijft moeilijk focussen op school met al dat mooie weer, gelukkig regent het hier af en toe ff zodat ik nog met school bezig kan gaan. Vorig weekend ben ik vrijdag avond hier uit geweest, net zoals in Nederland zijn we begonnen met wat drank spelletjes, maar toen we in de lounge(de kroeg) waren, deden we beerpong.. dat is best wel awesome trouwens. Je hebt hier een paar uitgaansgelegenheden en lounge is er 1 van. Waar je zoals de naam het al zegt, lekker kunt loungen. Tafeltennis, poolen, maar ook een lekker drankje kunt doen en savonds kunt partyen. Daarnaast heb je nog wat kroegen en clubs langs het strand dat eigenlijk allemaal wel een beetje vergelijkbaar is met Nederland alleen iets meer afrikaans. Ze draaien hier trouwens gewoon europese muziek, wat wel leuk is, en ze draaien hier ook heel veel dubstep merk ik.

Het vaste eetpatroon moet ik nog wel aanwennen, negen uur elke ochtend eten is vroeg. Ben ook nog steeds best wel moe en vorige week bij uitgaan had ik zon dood punt, dat ik zo moe was dat ik maar ff ergens ben gaan zitten, beetje naar de mensen kijken. Goed vanavond is het alweer tijd voor het volgende feestje. Ze hebben het hier wel opzich goed geregeld met transport. Ze willen eigenlijk niet dat je hier maar een beetje rondswerft alleen. Dus valt er altijd transport te regelen.

Ik merk dat de zuid-afrikanen en veel van de hotello’s hier niet zo de behoefte hebben om hier leuke uitstapjes te doen, ze willen niet naar de townships, geen vrijwilligerswerk ofzo. Eigenlijk alleen maar partyen enzo. Vind ik ook heel leuk, maar ik vind het ook belangrijk om wat van het land te zien en mensen hier te helpen. Als je die mensen over een paar maanden vraagt wat heb je nou eigenlijk gezien van het land, dan weten ze niet veel te bedenken.

Maar ik heb ook spullen meegenomen, waarvan ik denk waarom heb ik die in vredesnaam meegenomen. Zoals drie paar schoenen bijvoorbeeld. Weetje trouwens wat hier heel gewoon is, dat je je vrouw moet kopen. Volgens mij moet je 40 koeien ofzo dan geven aan de familie van de bruid. Maar je kunt ook gewoon geld geven. Best raar eigenlijk dat je een vrouw koopt, een persoon heeft dus een bepaalde waarde; gebaseerd op opleiding, uiterlijk enzo. Ze zeggen ook dat je heel goed moet kunnen onderhandelen anders betaal je teveel voor je vrouw. Het is ook heel raar ik leef op een westerse campus eigenlijk en dan denk je daar niet zo bij na en ik heb het gevoel dat het allemaal ergens anders afspeelt in de townships ofzo. Maar zelfs mensen die hier werken op de campus hebben geld neergelegd voor hun vrouw. Wanneer mannen trouwens 18 worden, worden ze geacht om een inleiding te doen. Een soort van ontrgroening. Doen ze dit niet, dan worden ze ook niet als man beschouwd zelfs niet als je al 80 bent. Dan wordt je niet bij je naam genoemd, maar noemen ze je jongen. Voor de ontgroening moeten ze tegenwoordig 3-6 weken overleven in het bos en worden ze besneden. Vroeger was dit echter 6maanden. De hygiene is nu ook veel beter, vroeger was het echt een hel, maar tegenwoordig brengen de jongere jongens van het dorp eten langs. Maar ze moeten ook zelf jagen en ze doen hier van die witte klei op hun lichamen(misschien wel is op tv gezien) ze zijn dan echt van die bosjesmannen. Het is hier ook heel gewoon om op je 12e al zwanger te raken btw, nog zoiets waarbij je denkt; oké

Ik heb hier ook maar sportkleren aangeschaft, ben al een paar keer wezen fitnessen en hardlopen en heb zelfs al gezwommen. Fitnessen is hier heel anders dan in Nederland, geen airco bijvoorbeeld, hele oude apparatuur. En het zijn echt allemaal van die Arnold Schwarzenegger types. Niet echt iets voor mij dus. Loop hier heel veel op slippers en heb daarom ook maar ff nieuwe aangeschaft aangezien die van de H&M toch niet heel fijn lopen. Heb nu echte Havianaa’s, had er nog nooit van gehoord, maar goed.

Ben vorige week ook op safari geweest wat heel vet was. Had er wel iets anders bijvoorgesteld, maar het zijn echt gewoon wegen waar je overrijd en had kan ook gewoon zijn, dat je een uur rondrijdt en niks ziet, wat wij ook hadden. Maar ben naar Addo Elephant park geweest en heb daarom ook heelveel olifanten gezien echt heel vet, ze kwamen ook zo dichtbij de auto, ik kon ze praktisch aanraken. Verder buffelo gezien, herten, antilopes en verschillende bokken, zebra’s en pumba’s. Maar wel heel vet. Ik was dat weekend alleen opstap geweest en ik ben denk ik de eerste persoon ter wereld die tijdens een safari in slaap valt. Komt denk ik omdat je uren opzoek bent naar die ene leeuw en die auto hobbelt zo lekker over die weg en dan zak je ff weg he.

Had ook wat problemen om hier internet op me telefoon te krijgen. Want die mensen dachten aah weer een nieuwe die gaan we is lekker afzetten. Waardoor ik 15euro heb uitgegeven aan mb’s die helemaal niet op mijn telefoon werken, aangezien je hier speciaal internet hebt voor blackberry’s ofzo. Mja het doet het nu in ieder geval. Voor 6 euro per maand heb je hier onbeperkt internet, wat wel heel chill is. Kan ik een beetje whatssappen met het thuis front. Foto’s volgen nog, ben nu een beetje dood. Ben hartstikke verkouden op 1 of andere manier. Voel me niet zo relaxt. Maar kreeg als tip mee van de security guard om warme melk te drinken. Dus dat moet dan maar he. Goed ga nu ff een dutje doen denk ik, dus ga op huus an. Tot morgen.


  • 27 Februari 2012 - 12:32

    Mirjam:

    haha sukkel, ja ik denk idd dat je de eerste bent die in slaap valt:p

    Maar wat een leuk verslag! En vooral die olifanten en slangen op de foto's!
    Echt heel gaaf!

    Drink maar wel veel warme melk!
    KUS

  • 29 Februari 2012 - 21:18

    Theo Schotman:

    Goedenavond Tim,
    het is woensdagavond en vandaag was het in Zwolle, maar volgens mij overal in Nederland een grijze, mistige dag. Wel een verschil met het weer daar op het zuidelijk halfrond.

    Sinds vorige week weten wij dat wij jouw avonturen op deze site kunnen volgen en het is leuk de dingen te lezen.

    Ik merk dat jij inmiddels ook al veel wijsheid hebt opgedaan, want ik begrijp dat je voor 40 koeien een vrouw kunt kopen. Wijsheden die je later in het leven wellicht van pas kunnen komen.Sommige zaken van een andere cultuur moet je niet mee willen nemen, zo heb ik even geen beeld bij die ontgroening.

    Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is hoe is het daar met winkels. Ik lees dat je nieuwe slippers hebt gekocht, doe je dat in een winkelcentra of ga je naar een Mall. Zijn de prijzen vergelijkbaar met de prijzen hier of is het veel goedkoper, of wellicht duurder.

    Heb jij al een beeld over je vrijwilligerswerk of is dat in de praktijk allemaal lastig te realiseren.

    Je merkt alhoewel wij ver weg zijn, toch nog genoeg vragen.

    Lees met plezier je volgende bijdrage en jij vooral veel plezier, veel wijsheid en zoals uit deze site blijkt, je bent alweer terug over 138 dagen.

    Groetjes
    Theo & Lies

  • 03 Maart 2012 - 21:28

    Everarda:

    mooi verslag weer, doe rustig aan.
    (Mirjam is minimaal 50 a 60 koeien waard).....

  • 05 Maart 2012 - 12:39

    Tim Wildeboer:

    leuk om jullie reacties te ontvangen, ik zal jullie zo snel mogelijk in al jullie vragen voorzien, met mijn volgende blog. Dan zal ik mijn verdere wijsheden met jullie delen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 9408

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 17 Juli 2012

Port Alfred

Landen bezocht: