This is Africa(TIA - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu This is Africa(TIA - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tim Wildeboer - WaarBenJij.nu

This is Africa(TIA

Door: timwildeboer

Blijf op de hoogte en volg Tim

08 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

7februari

Het is hier heel gezellig, ben ook al met zuid afrikanen aan de praat geraakt, het is heel leuk om te horen hoe die mensen hier allemaal gekomen zijn. Het is leuk om mensen hun achtergrond te kennen. Het is moeilijk om het hier netjes te houden, volgens mij drink ik ook nog te weinig. Het water hier is hier gewoon regen water met een filter, wel te drinken op zich, maar je kan er ziek van worden, heb ik gelukkig nog niet gehad. Heb ook al veel vette verhalen gehoord over tripjes die mensen kunnen doen. Het is hier nu ook top weer inderdaad denk ik 50 graden verschil. Het is wel een heel cultureel verschil hier, mensen komen nooit op tijd hier schijnt, ze hebben zelfs een naam er hoor This Is Africa (TIA). Maar de mensen zijn wel heel vriendelijk, altijd goede dag zeggen, vragen hoe het gaat enzo. Maar de blanke afrikanen zijn een beetje uit de hoogte, die voelen zich beter dan de rest, terwijl de zwarten heel bescheiden zijn en beleefd. Heel raar is dat, maar dat komt nog een beetje door de apartheid denk ik. Maar vandaag heb ik dus al me eerste dagje gehad, het is nog wel een introductie week, maar toch ze hebben ons rondgeleid op de campus, het is best wel groot, moet nog ff meer foto’s maken, maar ik doe mijn best. Alle staffmembers hebben zich inmiddels voorgesteld. Ik weet de regels enzo, de standaard dingen. En ze hebben laten zien wat ze hier betekenen voor de locale mensen, lieten indrukwekkende filmpje ziet over de townships, kreeg al kippenvel bij het zien van al die mensen die over die vuilnisbelten rondstruinen.

Ze doen hier zoveel voor de mensen in de townships, er zit een hele grote studenten organisatie achter (sife) moet je maar is opzoeken. Ze willen hier de mensen stimuleren om zelfstandig te zijn. Ze houden in de winkels niet heel erg van touristen, ze zijn nogal opzich zelf hier, terwijl de mensen zoals de security heel aardig zijn, mensen die er zijn om je te helpen sowieso. De security is hier heel strikt. Er zit hier iemand op een stoeltje van 7 tot 7. Ze begeleiden je savonds naar je accommodatie, al is dat nog geen 5min lopen. Maar als jongen heb ik al veel meer voordelen dan vrouwen, die mogen niet eens met ze 2en over straat ze zeggen dat er altijd een jongen mee moet, maar aangezien ik 1 van de weinige jonges ben, gaat dat natuurlijk niet altijd. Het zou een paradijs voor singles zijn denk ik, al lopen er ook niet heel veel soeps rond om mirjam maar ff gerust te stellen. Ik zal jullie niet weer vermoeien met 5pagina’s aan tekst, maar vond het leuk om jullie reacties te lezen. Het bier is hier trouwens wel heel goedkoop, 2 bier + 2 dubbele cola malibu wat misschien al gauw 15 euro in nederland kost, kost hier iets meer dan 3euro. Dat is niks dus. Dus ik was hier nog geen avond en was al half aangeschoten voor een paar euro.

De grotere winkels zijn gelijk ook een stuk duurder. Daar hanteren ze eigenlijk gewoon Europese prijzen. Zonnebrand bijvoorbeeld was 13euro. Dat viel een beetje tegen had minder verwacht.. maar de lokale winkeltjes zijn veel goedkoper, maar daar voel je je weer niet echt op je gemak ofzo. De eerste school dag was vrij algemeen, niet veel anders dan bij jullie op school, alleen zit ik in Zuid-Afrika. Ze waren alleen vergeten om een rooster aan ons te geven van onze lessen, dus die liepen we al mis, gelukkig kwam ik iemand tegen die het wel wist. En had ik alsnog een college, wel heel raar om les te hebben terwijl je praktisch de zee kan zien en het vies warm is en dat ik uiteraard en SA zit. Heb wel een druk programma, vond het eerst wel vervelend dat ik nog geen moment voor mezelf had en de momenten die ik voor mezelf heb, besteed ik aan in contact met jullie blijven, niet dat ik het erg vindt hoor, hoort allemaal bij het acclimatiseren denk ik. Raak al wel aardig gewend aan het levendje hier. 3x per dag eten, het eigenlijk best lekker, tot nu toe elke keer wat anders, het is niet altijd vers, maar goed te eten. Denk dat je hier wel snel dik kan worden, er is namelijk altijd warm eten.

Heb nog steeds niet echt een gevoel van naar school gaan, komt misschien omdat het nog allemaal nieuw is, het als vakantie voelt en dat ik veel nieuwe mensen ontmoet. Ben inmiddels wel in de townships geweest, heb daar de mensen ontmoet die hulp nodig hebben bij hun onderneming. En ik als entrepreneur ga hun dus helpen. Die mensen hebben problemen met bijvoorbeeld marketing, inkoop, verkoop, overheid, etc en ik ga dat oplossen. Natuurlijk weet ik ook nog niet precies hoe, daarvoor krijg ik theoretische ondersteuning en hebben we contact personen die ons begeleiden en ondersteunen, maar heb er wel heel veel zin in en uiteindelijk kunnen we hier echt een verschil maken. De townships zien er heel anders uit dan ik had gedacht, heb nog maar een heel klein stukje gezien, maar het zijn niet zoals ik dacht rijen lang alleen maar krotten, met mensen die alleen maar langs de kant zitten en niks doen, amper iets hebben om mee te leven. Maar heb zo’n idee dat ik dat nog wel langs zal komen. Ik help een bakker met de marketing en een arts en crafts bedrijfje met de efficiency van het bedrijf. Ik heb tassen van hun gezien en die zijn heel mooi, helemaal van leer echt handwerk zoals het hoort, ga er zelf ook 1 kopen, maak wel wat foto’s en wie weet willen jullie er dan ook wel heen. Ik denk dat mijn Engels wel gemiddeld is, ben niet een top spreker, maar ook niet de slechtste hier. Het is heel bijzonder om te horen hoe bijvoorbeeld de security guard hier terecht is gekomen, hij heeft zijn familie in Zimbabwe zitten. Hij heeft 3 kinderen en werkt hier heel veel om ze uberhaupt te kunnen onderhouden, maar eigenlijk heeft hij maar geld voor 1 kind die dan naar school kan gaan. Hij heeft daarom bedacht om een bioscoop te beginnen hij is nog op zoek naar een projector en vroeg al aan mij of ik nog contacten had in Nederland. In een kleding winkel hier werken ook al gauw 10 mensen ofzo, zodat iedereen maar een beetje werk heeft. Er staat zelfs iemand die je jas en tas wel even wilt aannemen(mirjam wilde dat ook al in nederland introduceren). Er komen ook veel mensen naar je toe vragend om geld of zelfs werk. Er kwam vanmiddag een jongetje langs en die vroeg ook om geld en toen reed er toevallig security langs en die scholden het jongentje uit en stuurden hem weg, bedelen wordt hier niet gestimuleerd dus. Ze schudden hier ook heel grappig elkaar hand. Eerst een normale handruk, gevolgd door elkaar duim te pakken en dan weer elkaar hand normaal schudden, en dat dan heel snel. Heb ook al lessen gehad in Xhosa. Heb tot nu toe alleen nog maar “mollo” onthouden dat betekend hallo. Verder heb ik al colleges gehad over de apartheid heel raar dat ze hier vroeger met mensen zo omgingen, mensen kregen straffen en werden vermoord omdat ze protesteerden. De eerste in lijn waren blankenindianscoloursblacks. In de voorzieningen, goederen, woningen, opleiding en bijvoorbeeld ziekenhuizen werden ze allemaal gescheiden en ook hoe lager de klasse hoe lager de kwaliteit. En je ziet hier nog steeds de gevolgen van. Eigenlijk is er nog niet veel veranderd, het zo in die mensen.



  • 08 Februari 2012 - 18:54

    Esther:

    Tumtum!
    Wat heb je al ontzettend veel meegemaakt in die korte tijd! Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Neem wel een beetje tijd voor jezelf af en toe ;) je zit er tenslotte niet om ons te entertainen ;)!. Ben heel benieuwd naar de foto's. Liefs vanuit het hoge en ijzig koude noorden, Esther

  • 08 Februari 2012 - 19:28

    Koen:

    Machtig mooi om allemaal te lezen timmert! Maar donders je mag je zinnen wel wat beter opstellen, lijkt wel alsof ik een telegram lees :P

  • 08 Februari 2012 - 19:47

    Roel :

    He Tim,
    Mooi verslag weer. Ben onder de indruk van wat je al meegemaakt hebt. De bakker helpen gaat vast lukken, ook een leuk project lijkt me. We kunnen anders wel wat gevulde koeken van bakkerij Schrijer in laten vliegen. Een wat die tassen betreft, ik ben nog wel op zoek naar een mooie lerentas. Dus wie weet. Zorg goed voor je zelf en geniet ook gewoon. Liefs papa

  • 08 Februari 2012 - 19:50

    Mirjam:

    Mollo!
    Jo! weg origineel idee! Zei toch dat het een goed idee was om je jas te kunnen ophangen. Alleen dacht ik dat het meer van pas zou komen in het koude nederland dan in het warme afrika waar je toch geen jas draagt :p

    maar mooi verhaal! houd het bloggen schrijven vol,
    Kus

  • 08 Februari 2012 - 20:43

    Tim Wildeboer:

    ja, dit verhaal heb ik ff snel getypt, heb inderdaad nog niet veel tijd voor mezelf gehad, maar dat komt allemaal, dus de zinsopbouw zal verbeteren. Maar dank jullie wel, heb het ook erg naar me zin hier:)

  • 08 Februari 2012 - 21:01

    Puk:

    Mooie verhalen hoor, echt gaaf dat je dat allemaal mee maakt en te horen krijgt, van die persoonlijke en culturele verhalen! Vooral als je bedenkt dat je daar nog geen week zit! Vond het weer leuk om te lezen, mooie foto's ook (:
    Liefs!

  • 09 Februari 2012 - 07:25

    Marieke:

    Mollo Tim!
    Mij vermoei je nooit met je verhalen. Erg fijn om te lezen!!! Pas wel goed op je zelf lieve zoon. drinken is wel heel belangrijk.
    Indrukwekkend zeg hoe het dagelijkse leven er daar aan toe gaat, dan hebben we met z'n allen geen recht van klagen over een zogenaamde eurocrisis..........
    Zo te horen zal het jou best wel lukken om een beetje te intergreren, jammer dat ik niemand weet met een projector anders had ik hem opgestuurd. Heb je al wat van de cadeautjes van je buuv rond gedeeld? Nou Tim neem je tijd en blijf schrijven als je wat tijd over hebt. X

  • 09 Februari 2012 - 08:36

    Marieke:

    mollo Tim,
    ps: kan ik vast een bestelling plaatsen voor een mooie leren tas van het arts en crafts bedrijfje? ( zo kunnen we ook wat inkomen genereren :) )

  • 09 Februari 2012 - 13:46

    Remon:

    Zozo, heel verhaal meteen maar je zet het allemaal op een heel beschrijvende manier neer en dat is wel tof vind ik! :] Zijn er veel van die projecten waar jij aan mee doet in de omgeving?

  • 09 Februari 2012 - 15:07

    Buuf Mien:

    Heey Tim,
    Als je bezorgde moeder schrijft dat je wel genoeg moet drinken, bedoeld ze echt niet cola-malibu,of bier!!!:)Ik denk dat het goed is, dat het wknd er aan komt, dat je een beetje kunt rusten. Wat een indrukken maak je mee, in korte tijd man!!Met hoeveel Nederlanders ben je daar dan? Want als jij de hele dag Engels moet praten heb je het zo onder de knie.Leuk je verhalen te lezen Tim, groetjes van Gerrit en Mieneke

  • 10 Februari 2012 - 08:56

    Sanne:

    Ha broeder,

    Wat een mooie verhalen. Ik heb ze eindelijk ook kunnen lezen.. Heb inmiddels ook je mail voor deze blog gewoon gehad!

    Wat heb je al veel meegemaakt. En wat goed dat je al zoveel indrukken hebt gehad. Leuk dat je ons op de hoogte wil houden. Geniet van je leven daar en kijk niet teveel achterom.. We zien je over een half jaar weer en dan willen we natuurlijk allemaal schitterende verhalen horen..

    Leuk dat het zo goed lukt als entrepreneur. Je bent al wel een eind op weg denk ik.

    Liefs,

    JeZus

    P.s. volgens mij je een rijkman als ik die prijzen zo hoor.. Leven als een miljonair in de locale buurt

  • 10 Februari 2012 - 11:29

    Ome Glenn:

    Mollo Tim,

    Superleuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Ik ga het de komende tijd zeker in de gaten houden! Heel veel succes!

    Groeten uit het koude Nederland,

    Ome Glenn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 9410

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 17 Juli 2012

Port Alfred

Landen bezocht: